Ikoniske mærker dropper pels op til modeugerne
Nyheder
Pels hører fortiden til, hvis man spørger de internationale modehuse, der i disse dage gør klar til de kommende modeuger, hvor pelsen udfases i kollektionerne.
"Mink er et vildt dyr, der hører til i naturen og ikke som tøj eller tilbehør i fashionable strøgbutikker," siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagnemedarbejder i World Animal Protection Danmark.
Februar er lige rundt om hjørnet, og det betyder modeuger i København, London, Paris og mange andre internationale storbyer. Men der bliver længere mellem pelskraverne på catwalken fremover. Stadig flere modehuse følger nemlig de seneste års trend og dropper pelsen.
Så sent som i denne uge annoncerede både Dolce & Gabbana og Moncler, at de vil udfase brugen af pels i deres kollektioner.
”Vi er rigtig glade for, at stadig flere modehuse har fået øjnene op for den grusomme tortur, som dyrene udsættes for, før de ender som designertøj. Vi håber, at modehusenes øgede bevidsthed om produktionsforholdene for dyrene snart kan gøre pelsproduktion til et fortidslevn,” siger Stephanie Kruuse Klausen.
Der bliver længere mellem pelsjakkerne på catwalken ved de internationale modeuger i København, London og Paris.
Voksende fokus på bæredygtighed i modeindustrien
Vi har i World Animal Protection Danmark i 2022 særligt fokus på brugen af pels og skind fra vilde dyr i modebranchen med en klar appel om et totalforbud.
De seneste år har der været stort fokus på bæredygtighed og dyrevelfærd i modeindustrien. Hvert år bruges 100 millioner dyr til pelsproduktion. Flere af de store modehuse som f.eks. Alexander McQueen, Balenciaga og Prada har det seneste år indført en pelsfri politik.
Udover at modehusene dropper pels, har flere modeuger taget samme beslutning, herunder Stockholm, Helsinki og London. Stockholm har desuden fjernet al udstilling af skind fra vilde dyr såsom krokodiller, der opdrættes og slås ihjel under uacceptable forhold på særlige farme, der i flere tilfælde er finansieret af internationale modefirmaer.
Med stadigt større fokus på bæredygtighed i modeindustrien er der også kommet fornyet fokus på brugen af vilde dyr i tøjproduktionen. Derfor arbejder stadig flere store og små modebrands i dag med alternativer til pels og skind.
”Bæredygtighed er på mode, men før moden kan blive ægte bæredygtig, skal den også være dyrevenlig. Hvad end der er tale om mink, krokodiller eller andre vilde dyr, hører de til i naturen og ikke på en catwalk eller i dyre Strøgbutikkers udstillingsvinduer som tasker, jakker, bælter og urremme,” slutter Stephanie Kruuse Klausen.