Nu vil Subway også sikre bedre kyllinge-velfærd

Nu vil Subway også sikre bedre kyllinge-velfærd

Nyheder

Fastfood-kæden følger det gode eksempel fra Burger King og flere andre: Slagtekyllingerne i USA skal have mere plads, dagslys og mulighed for at udføre naturlig adfærd.

Millioner af slagtekyllinger ender hvert år på menuen i Subways restauranter i USA. Nu har kæden forpligtet sig til at sikre dem bedre forhold inden 2024.

Selskabet har samtidig forpligtet sig til at lade uvildige eksperter inspicere kyllingefarmene hos Subways leverandører, og de vil give regelmæssige opdateringer om, hvordan det skrider frem med at forbedre kyllingernes forhold.

En positiv udvikling for kyllingerne – men flere skal med på bølgen

Ikoniske fødevarevirksomheder som Burger King, Starbucks og Panera Bread har allerede lyttet til forbrugerne og vil forbedre livet for slagtekyllingerne i deres leverandørkæde i USA.

Vi håber, at flere fastfood-giganter såsom KFC, Pizza Hut, Dominos, McDonald’s og Nando’s vil hoppe med på bølgen og sætte fokus på bedre velfærd for kyllingerne. Og vi ønsker at se flere virksomheder forpligte sig til at hjælpe kyllingerne, også uden for USA.

1017684

Jonty Whittleton, der leder vores globale arbejde med landbrugsdyr, siger:

”Vi er glade for, at et voksende antal selskaber vil være med til at sætte en stopper for kyllingernes skjulte lidelser. Men endnu flere bør følge trop. Mange af de største fastfood-selskaber har endnu ikke besluttet sig for at gøre en forskel for kyllingerne, og det er disse selskaber, vi gerne vil påvirke.”

Forbrugerne vil vide, hvordan kyllingen har levet

Hvert år avles der 60 milliarder slagtekyllinger på verdensplan. Omkring to tredjedele af dem – 40 milliarder – lever tæt presset sammen i industristalde eller bure. Mange ser aldrig dagslys eller får frisk luft. De har sjældent mulighed for at udføre deres naturlige adfærd som at hvile sig på siddepinde, hakke og skrabe efter mad eller at støvbade.

1017692

Vi foretog for nylig en undersøgelse af forbrugernes holdninger. Her svarede 81 % af de adspurgte, at de ikke ville købe kylling hos en fastfood-kæde, hvis de vidste, at kyllingen havde haft alvorlige helbredsproblemer på grund af dårlige leveforhold på en tætpakket industrifarm.

”Efterhånden som forbrugerne lærer mere om de frygtelige forhold, som kyllingerne lever under, kræver de i højere og højere grad at få at vide, hvor maden på deres tallerkener kommer fra. Vi vil have endnu flere fastfood-selskaber til at forpligte sig til at bruge kyllinger, der er avlet under bedre forhold med mere plads, dagslys og flere muligheder for at udføre deres naturlige adfærd,” slutter Jonty Whittleton

Kampen for kyllingerne

Sidste år skrev bakkede hundredtusinder af dyrevenner op om vores underskriftskampagne, hvor vi bad fastfood-kæder som KFC om at være med til at give slagtekyllinger et bedre liv.

Vil du vide mere